Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU ORGANIZACYJNO - PRAWNEGO należy w szczególności:
- W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- opracowywanie projektów dokumentów ustalających organizację i zasady zarządzania,
a w szczególności Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy oraz kontrolowanie ich realizacji, - obsługa kancelaryjno – biurowa Starosty, Wicestarosty i etatowego członka Zarządu,
- organizacja obiegu dokumentów w Starostwie,
- prowadzenie zbioru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty oraz zbioru porozumień dotyczących spraw powierzonych innym jednostkom,
- wykonywanie zadań związanych z wyborami,
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Starostwa oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
- organizowanie szkoleń i doskonalenie zawodowe pracowników,
- prowadzenie archiwum Starostwa,
- prowadzenie spraw gospodarczych zapewniających techniczne i materialne warunki funkcjonowania Starostwa,
- prowadzenie całości spraw z zakresu informatyki i komputeryzacji, w tym administrowanie elektroniczną platformą usług administracji publicznej ePUAP,
- planowanie, przygotowywanie oraz przeprowadzanie postępowań o zamówienie publiczne w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz wewnętrzne akty Zarządu i Starosty.
- W zakresie spraw obywatelskich - realizowanie zadań wynikających z ustaw: o cmentarzach i chowaniu zmarłych, kodeks cywilny, o repatriacji, o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, o rzeczach znalezionych, o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej, w tym m.in.:
- udzielanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy,
- przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu rzeczy zagubionych oraz prowadzenie dalszego postępowania do czasu ich odbioru oraz likwidacja niepodjętych depozytów,
- organizowanie pomocy repatriantom w zakresie pokrycia kosztów remontu lokalu mieszkalnego i aktywizacji zawodowej,
- organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walki
o niepodległość, - realizacja zadania polegającego na prowadzeniu punktów nieodpłatnej pomocy prawnej.
- W zakresie obsługi prawnej - zapewnienie obsługi prawnej Rady i Starostwa, zgodnie
z postanowieniami ustawy o radcach prawnych, a w szczególności:
- nadzór właścicielski nad Szpitalem Powiatu Bytowskiego Sp. z o.o. w Bytowie
oraz Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Bytowie S.A., - przygotowywanie merytoryczne zgromadzeń wspólników Szpitala Powiatu Bytowskiego
Sp. z o.o. w Bytowie oraz walnych zgromadzeń akcjonariuszy Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Bytowie S.A., - udział w opracowywaniu i uzgadnianiu projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty,
w tym ich opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym, - udzielanie wyjaśnień, sporządzanie opinii prawnych,
- uczestniczenie w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Powiat,
- sprawowanie doradztwa prawnego w sprawach wynikających z funkcji właściciela, a także
z funkcji organu założycielskiego, - opiniowanie projektów rozstrzygnięć w sprawach sporów kompetencyjnych,
- występowanie w charakterze pełnomocnika Starosty lub Powiatu w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
- współuczestniczenie w organizowaniu doskonalenia zawodowego pracowników,
- radcy prawni udzielają opinii na pisemny wniosek w sprawie wraz z propozycją rozstrzygnięcia przez wnoszącego.
-
- W sprawach ochrony informacji niejawnych - wykonywanie zadań z ustawy o ochronie informacji niejawnych, a w szczególności:
- opracowywanie planów ochrony Starostwa oraz nadzorowanie ich realizacji,
- kontrolowanie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w tym okresowe kontrolowanie ewidencji, materiałów i procedur obiegu dokumentów,
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych oraz bieżące kontrolowanie zgodności funkcjonowania sieci lub systemów teleinformatycznych z wymaganiami bezpieczeństwa,
- prowadzenie kancelarii tajnej,
- prowadzenie spraw związanych ze zwykłym postępowaniem sprawdzającym i wydawaniem świadectw bezpieczeństwa oraz prowadzenie ewidencji wydanych „poświadczeń bezpieczeństwa” i upoważnień do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- podejmowanie, w uzgodnieniu ze Starostą działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia zasad ochrony informacji niejawnych,
- opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących postępowania z informacjami niejawnymi, w tym dotyczących ich klasyfikacji, ewidencji, przechowywania, przetwarzania
i udostępniania.
-
- W sprawach zarządzania kryzysowego, obronności i obrony cywilnej - realizowanie zadań wynikających z ustaw: o zarządzaniu kryzysowym, o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, o stanie klęski żywiołowej, o państwowym ratownictwie medycznym, o ochronie przeciwpożarowej, w tym m.in.:
- z zakresu zarządzania kryzysowego:
- monitorowanie, planowanie, zapobieganie skutkom zagrożeń oraz ich usuwanie na terenie Powiatu,
- planowanie cywilne,
- organizacja, przygotowywanie i udział w szkoleniach i ćwiczeniach w ramach działania struktur zarządzania kryzysowego z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami,
- realizowanie zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
- zapewnienie funkcjonowania, dokumentowanie działań oraz obsługa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i innych zespołów powoływanych przez Starostę w celu realizacji zadań zarządzania kryzysowego,
- organizowanie i kierowanie akcjami zwalczającymi klęski żywiołowe oraz wnioskowanie
o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych w przypadku niewystarczających środków będących w dyspozycji Starosty dla zwalczania tych klęsk, - współpracowanie z organizacjami społecznymi, pozarządowymi i instytucjami działającymi na obszarze Powiatu w tym ze służbami, inspekcjami, strażami i Wydziałami Starostwa
w zakresie ograniczenia występowania zagrożeń, - planowanie i koordynowanie realizacji procesu odbudowy po sytuacji kryzysowej;
- podejmowanie działań organizacyjnych na terenie powiatu, zmierzających do zapewnienia czasu dotarcia zespołów ratownictwa medycznego do zdarzenia,
2) z zakresu obrony cywilnej:
- wykonywanie zadań z zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
- kierowanie przygotowaniami i realizacją obrony cywilnej przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne na terenie Powiatu,
- utrzymywanie w stałej gotowości do działania systemu łączności telefonicznej i radiowej, nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
- nadzorowanie realizacji zadań obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności
w jednostkach samorządu terytorialnego i podmiotach gospodarczych, - upowszechnianie obrony cywilnej oraz przygotowanie ludności do uczestnictwa
w powszechnej samoobronie, - prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej;
3) z zakresu obronności:
- opracowywanie planu Akcji Kurierskiej,
- organizowanie alarmowego uzupełniania sił zbrojnych,
- realizowanie zadań w zakresie przygotowywania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
- opracowywanie planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- opracowywanie planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia Powiatu
na potrzeby obronne państwa, - opracowywanie zakresu działania Starostwa w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju,
- opracowywanie dokumentacji Stałego Dyżuru,
- opracowywanie planu przemieszczenia i funkcjonowania Starostwa na głównym stanowisku kierowania w zapasowym miejscu pracy,
- prowadzenie spraw wynikających z obowiązków państwa gospodarza,
- realizowanie zadań związanych z kwalifikacją wojskową,
- współpracowanie z terenowymi organami administracji wojskowej,
- reklamowanie pracowników i radnych będących żołnierzami rezerwy z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
4) z zakresu bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, w tym:
- obsługa administracyjno – biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie opracowywania i realizacji Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- występowanie do służb, inspekcji i straży o przedstawianie sprawozdań z działalności oraz planów działania oraz współdziałanie w zakresie zapobiegania zagrożeniom, monitorowania zagrożeń oraz usuwania ich skutków;
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mirosław Jażdżewski | 23-12-2010 12:59 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 23-12-2010 | |
Ostatnia aktualizacja: | Mirosław Jażdżewski | 15-09-2017 16:14 |